به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه امام رضا(علیه السلام)؛حجت الاسلام و المسلمین حمید حمیدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج؛ اظهار داشت: معاونت تعلیم و تربیت سپاه امام رضا (ع) از سال ۸۷ با رویکرد هدایتی و تربیتی و با  تشکیل حلقات صالحین ایجاد شد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نسبت به اقدامات اثرگذار در قالب کار تشکیلاتی تاکید فراوان دارند و قائل هستند برای نفوذ در جبهه انقلاب باید تشکیلاتی عمل کنیم و در فرمایشی بیان داشتند انقلاب با کار تشکیلاتی ایجاد شد؛ لذا ساختار حلقه‌های صالحین بر اساس یک تشکیلات تربیتی است و حلقه صالحین دارای سرگروه، مربی، سرمربی و استادیاران صالحین و در نهایت استاد صالحین در استان است.

مسئول معاونت تعلیم و تربیت سپاه امام رضا (ع) از فعالیت ۱۵۷۰۰ حلقه صالحین در استان خبر داد و افزود: ۵۰۰۰ حلقه مربوط به اقشار بسیج است و ۱۰۷۰۰ مورد دیگر در بسیج محلات خواهر و برادر فعالیت می‌کنند که طیف کودک، جوان و نوجوان را معمولا در بردارد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما بیشتر روی کیفی سازی حلقه‌های صالحین است، بیان داشت: شاید اوایل در راه اندازی حلقه‌های صالین رویکرد بیشتر به سمت کمی‌سازی و افزایش تعداد حلقه‌ها بود، ولی با نهادینه شدن حلقه‌های صالحین و تثبیت آن به دنبال کیفی‌سازی هستیم البته اگر نواحی و پایگاه‌های بسیج مدعی افزایش حلقه‌ها بودند هیچ منعی از نظر ما وجود نخواهد داشت و حتی برای حلقه‌های جدید برنامه‌های آموزشی و توجیهی نیز خواهیم داشت.

حمیدی فر با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال ۹۱ بحث عمق بخشی و کیفی سازی حلقه‌های صالحین را به عنوان یک نکته جدی در هفته بسیج به متولیان بسیج منتقل کردند و کیفیت را بر کمیت مقدم شمردند به اقدامات انجام شده در راستای کیفی سازی اشاره کرد و گفت: از جمله اقدامات ما در این راستا آموزش‌های مثمرتر و کاربردی‌تر و بومی برای سرگروه‌های صالحین بود.

وی ادامه داد: اقدام دوم ما در این راستا تمرکز بر حلقه‌های صالحین کودک، جوان و نوجوان است چرا که عمدتا این طیف از سن، قابلیت تربیت را دارند و اقدام دیگر احصا کردن تعدادی از سرگروه‌های صالحین تحت عنوان سرگروه‌های حلقه ویژه صالحین بود که از بین حلقه‌های صالحین محلات ۱۰۰۰ حلقه صالحین ویژه برادر و خواهر از کل استان را احصا کرده و به شکل مجزا از آنان مصاحبه گرفتیم و این پروژه حدود ۹۰ روز به طول انجامید.

مسئول معاونت تعلیم و تربیت سپاه امام رضا (ع) همچنین اضافه کرد: تهیه کتابچه‌ای تحت عنوان درسنامه حلقه‌های صالحین جهت ایجاد محتوا برای حلقه‌های صالحین و نظارت و رصد از حلقه‌ها از دیگر اقدامات ما در کیفی سازی حلقه‌های صالحین بود.

وی یادآور شد: امروز حلقه‌های صالحین استان نسبت به سابق با انگیزه بیشتری و و دانش بهتری و مکانیزم تشویقی بهتری کار را دنبال می‌کنند.

حمیدی‌فر در تبیین شاخصه‌های حلقه صالحین برتر گفت: از منظر ما اولین شاخصه حلقه صالحین برتر سرگروه مناسب و اثرگذار است؛ سرگروهی که دانش و علمیت بالا و مناسبی داشته باشد و رفتار و سیره زندگی او اثرگذاری بر متربی و قابلیت الگوبرداری برای متربی را داشته باشد.

وی ادامه داد: شاخص دوم حلقه صالحین خوب، انس و الفت در اعضای گروه و ارتباط سرگروه با متربی است و شاخص سوم تثبیت حلقه است.

مسئول معاونت تعلیم و تربیت سپاه امام رضا (ع) اقدامات جمعی و گروهی در عرصه فرهنگی، علمی، تحقیقی و ورزشی که منتج به رفتارسازی شود را شاخصه چهارم حلقه صالحین برتر معرفی کرد.

وی در خصوص آسیب‌هایی که در برخی حلقه‌های صالحین وجود دارد، بیان داشت: اولین آسیب این است که برخی حلقه‌ها رویکرد آموزشی داردند و تفاوتی با کلاس درس ندارند در صورتی که فلسفه وجودی حلقه‌های صالحین ورود به بحث تربیتی است.

حمیدی‌فر ابراز داشت: آسیب دوم بی‌انگیزگی برخی سرگروه‌ها است لذا باید نسبت به هویت دادن و انگیزه دهی سرمربیان تلاش کنیم تا تبدیل به روزمرگی نشوند. آسیب سوم این است که برخی سرگروه‌های صالحین خود را جدای از شبکه تلقی می‌کنند و این سبب ایجاد اختلال در کار شبکه‌ای می‌شود، ولی خدارا شکر آسیب‌های امروز نسبت به سابق بسیار کمتر شده است.